LMF NOSLĒGUMS. MESIĀNS, BULĒZS. HET COLLECTIEF
Liepājas pašvaldība
Valsts Kultūrkapitāla fonds
Koncertzāle “Lielais dzintars” klausītājiem piedāvā atkārtoti baudīt “Liepājas Mākslas foruma” noslēguma koncertierakstu ar franču mūsdienu mūzikas grandiem. Mistiķis Olivjē Mesiāns un Pjērs Bulēzs izskanēja belģu kameransambļa “Het Collectief” izsmalcināto mūziķu rokās.
Koncertieraksta programmā “Het Collectief” piedāvā vienu no nozīmīgākajiem divdesmitajā gadsimtā radītājiem darbiem – franču komponista Olivjē Mesiāna (Olivier Messiaen) “Kvartetu laika galam” (Quartet for the End of Time).
Šo apokaliptisko muzikālo vīziju dziļi reliģiozais Mesiāns komponējis 1941. gadā, atrodoties ieslodzījumā Silēzijas karagūstekņu nometnē “Stalag VIII”. Iespaidojies no šaušalīgajiem apstākļiem, komponists par iedvesmas avotu izvēlējās bībelisko apokalipsi, kā rezultātā šajā neprastajā un grandiozajā skaņdarbā Mesiānam izdevies sapludināt laika un telpas izpratni. Skaņdarbs apvieno ģeniālus, unikālus harmoniskus un ritmiskus paņēmienus, tostarp bieži vien ārkārtīgi lēnus tempus.
“Arī apvienībai “Het Collectief” “Kvartetu laika galam” izpildīšana joprojām ir elpu aizraujoša pieredze. Mūs arvien dziļi aizkustina šajā darbā nestais universālais un mistiskais vēstījums,” uzsver kolektīva dalībnieki.
Mesiāna virtuozā miniatūra Le merle noir – “Melnais meža strazds” ir viens no pirmajiem skaņdarbiem, kurā komponists centies skaņās precīzi atdarināt iepriekš pierakstītu vai ieskaņotu konkrēta putna balsi. Strādājot ar fiksēto materiālu, Mesiāns vēlējies precīzi atdarināt putna dziesmas intervālisko un ritmisko musturu. Šis sacerējums flautai un klavierēm tapis 1952. gadā kā konkursa darba Parīzes konservatorijas Flautas spēles katedrai.
Kā prelūdija Mesiāna darbam izskan viena no viņa ietekmīgākā studenta, Pjēra Bulēza (Pierre Boulez), daiļrade. Vien divdesmit gadu vecumā Bulēzs sarakstīja Sonatīni flautai un klavierēm. Šis darbs ir piesātināts ar novatoriskākajiem kompozīcijas paņēmieniem, un to ir īpaši sarežģīti izpildīt gan instrumentāli, gan attiecībā uz tā daļu savstarpēju saskaņošanu. Reizēm šķiet, ka Bulēzs šo bezrūpīgo nosaukumu darbam piešķīris ironizējot. Taču pēc milzīgu tehnisko izaicinājumu pārvarēšanas atklājas viegls un daudzveidīgs skaņdarbs, un izpildītāji var nodoties zibensātriem dubultajiem kanoniem un darba ārkārtīgi plašajai krāsu paletei.
Bulēzs bija arī viens no elektroniskās mūzikas pionieriem. Viņa darbs “Dialogue de l'ombre double” (1985) ir spilgts piemērs: klarnetista iepriekš veikts ieraksts tiks atskaņots sešos skaļruņos, kas izvietoti dažādās vietās koncertzālē. Koncerta laikā klarnetists klātienē veido dialogu pats ar savu elektronisko “ēnu”, radot neatkārtojamu akustisko pieredzi klausītājiem — dēkaiņiem.
Pirms 23 gadiem Briselē dibinātais kvintets “Het Collectief” drosmīgi nojauc robežas starp tradicionālo, laikmetīgo un seno mūziku. Izmantojot neierastu stīgu, pūšamo instrumentu un klavierspēles apvienojumu, pieci meistarīgie mūziķi, dēvēti arī par “klasiskās mūzikas huligāniem”, ar emocionāli krāšņo spēles stilu un izkopto meistarību valdzina klausītājus visā pasaulē.
Par kolektīvu:
Savā repertuārā “Het Collectief” atgriežas 2. Vīnes skolā, kur meklējamas modernisma saknes. Sākot no šiem stabilajiem pamatiem, grupa pēta nozīmīgus divdesmitā gadsimta repertuāra skaņdarbus, tostarp jaunas un klaji eksperimentālas tendences. Apvienojot drosmīgu mūsdienu un tradicionālo repertuāru ar senās mūzikas adaptācijām, grupa rada īstu, neapvaldāmu emociju vētru.
Līdzās daudziem koncertiem Beļģijā “Het Collectief” regulāri uzstājas koncertzālēs arī ārvalstīs, tostarp Nīderlandē, Francijā, Apvienotajā Karalistē, Šveicē, Vācijā, Polijā, Austrijā, Spānijā, Maltā, Kiprā, Ukrainā, Dienvidamerikā (Peru un Brazīlijā) un Āzijā (Honkongā). Šī bija apvienības trešā viesošanās Liepājas koncertnamā.
Programma:
Olivjē MESIĀNS (Olivier Messiaen, 1908–1992)
Le merle noir (“Melnais meža strazds”, 1952) flautai un klavierēm
Pjērs BULĒZS (Pierre Boulez, 1925–2016)
Dialogue de l`ombre double (“Dubultēnu dialogs”) klarnetei un elektronikai
Pjērs BULĒZS (Pierre Boulez, 1925–2016)
Sonatina (1946) flautai un klavierēm
Olivjē MESIĀNS (Olivier Messiaen, 1908–1992)
Quatour pour la fin du temps (“Kvartets laika galam”, 1941)
I. Liturgie de cristal (“Kristāla liturģija”)
II. Vocalise, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps (“Vokalīze eņģelim, kas pavēstīja Laika beigas”)
III. Abîme des oiseaux (“Putnu bezdibenis”)
IV. Intermède (“Intermēdija”)
V. Louange à l'Éternité de Jésus (“Jēzus Mūžīguma slavinājums”)
VI. Danse de la fureur, pour les sept trompettes (“Dusmu deja septiņām trompetēm”)
VII. Fouillis d'arcs-en-ciel, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps (“Varavīkšņu vijums eņģelim, kurš paziņo Laika beigas”
VIII. Louange à l'Immortalité de Jésus (“Jēzus nemirstības slavinājums”)
Koncerts izskanēja: 26.09.2021.
Foto: Kārlis Volkovskis